RITUAL PETIK LAUT
BAB I
PAMBUKA
A. Latar
Belakang
Kanggo komunitas pesisir, sikap urip
ing masyarakat kasebut nduweni utawa nganggep menawa segara sumber kanggo
kesinambungan, pertumbuhan lan kesejahteraan rakyat. Mulane, komunitas pesisir
ing Indonesia duwe perspektif tartamtu ing sumber daya laut lan persepsi laut.
Liwat latar belakang budaya masarakat pesisir, tradisi ana kanggo ngurmati daya
sumber daya laut. Tradhisi kasebut biasane diwenehi liwat ritual, sing tujuane
kanggo ngucapake rasa syukur amarga alam liwat sumber daya laut wis
nyedhiyakake kabecikan lan rejeki ing kaslametan. Mulane, ritual segara bisa
kasebut minangka salah sawijining wangun budaya sing kudu dirembugake ing koran
iki.
B.
Rumusan Masalah
1. Kadospundi budaya masarakat
pesisir Muncar Banyuwangi?
2. Apa ritual antrian segara ing
Muncar Banyuwangi?
3. Apa korélasi antara ritual segara
karo wangun budaya masyarakat pantai bai Muncar Banyuwangi?
C. Tujuan
1. Kanggo ngerti wangun budaya lokal
komunitas pesisir.
2. Kanggo ngerti ritual segara ing
Muncar Banyuwangi.
D. Manfaat
1. Ngerti wangun budaya lokal
komunitas pesisir.
2. Ngerti ritual pruning segara ing
Muncar Banyuwangi.
BAB II
ISI
1. Ritual
Petik Laut
Ritual petik laut minangka upacara
sing dianakaké saben taun ing wiwitan bulan Muharam utawa wulan Suro dening
wong-wong sing manggon ing pesisir. Ing operasi, seri saka acara panen marine
ngagemake adat istiadat Islam lan Osing. Tujuan lan tujuane macem-macem upacara
laut biasane padha, sing ngemis Gusti kanggo nelayan supaya diberkahi karo
panganan laut sing akeh banget ing taun sing bakal teka lan uga nyingkirake
bencana ing segara. Sebagian besar nelayan percaya yen segara duwe wali (njaga
ing wujud makhluk super alami). Mulane, ing saben ritual slametan maritim,
tansah menehi kurban sing didhukung kanggo makhluk laut sing ora katon.
2. Ritual Petik Laut Masyarakat
Pesisir Muncar Banyuwangi
Sak wektu iki, ritual slametan laut
ditemokake ing akeh komunitas pesisir, utamane ing Jawa. Ing saben wilayah,
ritual kasebut nduweni ciri khas. Ritual uga duwe jeneng liyane. Ing Lamongan,
tuladhane yaiku "Tutup Layang", nanging ing Madura disebut
"Rokatan" lan Banyuwangi, utamane ing pesisir Muncar, disebut Petik
Laut.
Ing wiwitan wulan Muharam (taun
Islam) utawa wulan Suro (taun Jawa) taun kepungkur, sekitar Desember 2008 para
kompiler dhewe bisa ndeleng pelaksanaan salah sijining ritual slametan laut,
ritual Petik Laut, nalika ngunjungi wilayah pesisir Muncar, Banyuwangi, Jawa
Timur. Upacara kasebut dianakake sepisan saben taun ing wiwitan Muharam utawa
wulan Suro dening pedunung Muncar.
Penyelenggaraan ritual Petik laut
dipaketake kanthi seri acara reguler telung dina. Dina pisanan, sadurunge
ngetokake kabeh kurban menyang segara, komunitas nelayan ditahan ing masjid
kanthi maca huruf Yaasin lan maca tahlil. Dina sabanjure, recitals terus maca
kabeh isi Al-Qu'an (khataman). Ing dina terakhir, acara puncak, masyarakat
nelayan dianakake upacara kanggo segara. Sadurunge menehi penawaran menyang
segara, tarian tradisional masyarakat Osing pisanan, yaiku tari gandrung.
Tari Gandrung dhewe, ing tradisi
osing, nduweni arti semangat perjuangan lan kebersamaan. Tari Gandrung, ing
wiwitan, minangka tarian kanggo ngrayakake perang Puputan Bayu. Puputan Bayu
minangka gerakan perlawanan masarakat Osing nglawan pamrentahan kolonial
Walanda sing dumadi ing taun 1771-1773.
Ing perkembangane kemudiaan, tari gandrung
tambah akeh pengaruh ing masarakat Banyuwangi, dadi seni tradhisional
Banyuwangi sing nghiasi ritual tradisi Osing uga macem-macem ritual agama Banyuwangi
liyane.
Sawise pagelaran tari gandrung lan
sembahyang tartamtu, kurban dijupuk ing prau cilik (bitek) karo para penari
gandrung menyang segara lan diiringi dening perahu liyane sing puluhan angka.
Sasampunipun ngilingaken sedhela, operator penerbangan mandheg nang endi wae,
predetermined, kanggo ngetokake penari ogre saka Osing. Sasampunipun numpak
kapal, kapal pariwisata kapal mandheg ing pundi kemawon kangge ngirangi para
penari muslim saking gandrung. Sawise kuwi, kurban anyar digabungake kanthi
cara ngeculake menyang segara. Ing sajroning upacara rempah-rempah iki ana
macem-macem, ana pérangan werna 6, kepala buffalo, telu pitik, endhog rebus
sing ana ratusan lan werna sing dicithak lan digunakaké kanggo ngapikake prau
sajroning pierced utawa digantung, telung bubur (bubur putih, jamur campuran
abang lan putih), maneka warna woh-wohan, maneka warna produk tetanèn, emas,
perhiasan liya, lan dhuwit. Ing basa bitek diwenehake balast kanggo bitek
kanthi cepet bisa sink nalika dibuwang ing segara. Nalika bitek diluncurake
menyang segara, sawisé para nelayan lompat menyang segara kanggo njupuk
macem-macem kurban. Para nelayan percaya yen maneka warna kurban bisa menehi
berkah minangka wujud rezeki lan kaslametan kanggo kulawargane.
Ing campuran saka macem-macem unsur
Islam lan Osing (lokal) ing tumindak ritual Petik Laut iku bener wujud
kontemporer saka ritual iki. Iki amarga ing wiwitan Ritual Trik Laut luwih saka
ritual sing didominasi animisme lan dinamisme sing minangka bagéan saka tradisi
osing (lokal). Miturut cathetan sajarah, ritual Rumput Laut wis digelar nelayan
Muncar wiwit 1901 dipimpin dening dukun. Nanging, ing proses pembangunane ing
mangsa ngarep, amarga ana keterlibatan kyai lan pesantren ing wilayah Muncar
ing implementasine ritual iki, banjur ana macem-macem elemen Islam sing ana.
Munculé macem-macem unsur Islam ing ritual
Petik Laut iki minangka asil patemon antara budaya lokal Banyuwangi lan nyebar
liwat perkembangan sawetara Islam gedhe ing wilayah sing sadurunge dikenal
minangka Blambangan. Miturut dhaptar rekaman zamakhariyah dhofier ing karyane
"Tradisi Pesantren" (1985) kasebut yen pembangunan pesantren ing
wilayah Banyuwangi mung berkembang banget kanthi cepet ing pertengahan abad
kaping-20.
Pengaruh akeh guru agama (kyai) ing
Banyuwangi lan perekonomian Muncar kanthi cepet dadi salah sawijining panggonan
lelangan iwak paling gedhé ing Indonesia paling ora nyumbang marang pewarnaan
ritual segara sing luwih anyar.
Ritual Petik Laut sing asline mung
ritual cilik para nelayan sing isih dipengaruhi dening animisme-dinamisme ing
budaya Osing sing dikembangake dadi ritual gedhe sing akeh dihiasi unsur-unsur
Islam. Miturut penulis, kanthi ndeleng bisa ditemokake yen ana migrasi para
nelayan saka Madura, sing mayoritas minangka Muslim, iku salah sawijining
faktor sing ngasilake pangembangan.
3. Wujud kebudayaan dalam ritual
petik laut masyarakat banyuwangi
Saka ritual kuotasi laut bisa
diidentifikasi minangka wangun budaya saka telung jinis sing wis diterusake
dening J.J. Hoenigman. Identifikasi kasebut bisa dideleng ing ngisor iki.
a. Gagasan
Idea Bentuk becik saka budaya kalebu
koleksi gagasan, nilai, norma, aturan, lan liya-liyane; ora bisa disentuh utawa
disentuh. Ing konteks réprodhuksi segara iki bisa dideleng saka gagasan utawa
kapercayan ing sumber panguripan sing asalé saka segara. Komunitas pesisir,
sing mayoritas dadi nelayan, gumantung marang urip segara. Iku minangka gagasan
kanggo ngurmati segara minangka sumber panguripan. Kanthi nyenengake marang
Gusti Allah, dheweke pengin menehi kawilujengan nalika ing segara lan tansah
maringi panganan segara. Ing basis gagasan utawa gagasan sing ditrapake,
komunitas pesisir iki nganggep ana tokoh pengawal laut sing ora katon. Mulane
padha nyawisake kurban sesajen kanggo kurban. Werna latar mburi kasebut banjur
nggawe rumput laut iki minangka bagéan saka gagasan budaya pisanan. Wangun iku
ora katingal, abstrak, lan ora bisa disentuh utawa disentuh.
B. Aktivitas
Kegiatan ing ritual petik laut iki
bisa katon kanthi cetha saka seri acara sing diatur ing telung dina. Kegiatan
sing dumadi ing ritual segara ing Muncar Banyuwangi yaiku perpaduan tradisi
Osing lan Islam. Iki bisa ditemokake saka seri acara ing dina pisanan yaiku
maca tahlil lan Yaasin. Dina sabanjure nindakake khataman Al-Quran. Mung ing
dina katelu acara puncak dianakake, yaiku nyebarake kurban ing tengah laut karo
Tari Gandrung sing diiringi. Tari Gandrung minangka bagian saka tradisi Osing,
nalika loro acara kasebut minangka bagian saka agama Islam. Seri acara ing
ndhuwur bisa diklasifikasèkaké sajroning wujud aktivitas budaya amarga ing
njeroning manungsa bisa interaksi, nggawe kontak, lan nggayutake manungsa liya
miturut pola tartamtu sing adhedhasar prilaku adat. Umumé iku konkrit, ana ing
saben dinten, lan bisa diamati lan didokumentasikan.
C. Artefak
Artefak minangka wujud budaya fisik
sing arupa asil saka kegiatan, paguyuban, lan karya manungsa ing masyarakat
kanthi wujud utawa bab-bab sing bisa disentuh, katon, lan didokumentasikan.
Bentuk budaya artefak ing konteks ritual segara bisa ditemokake saka kurban
sing ana ing beras, beras kerbo, telung pitik, endhog rebus sing ana ratusan
lan dicithak ing werna lan digunakake kanggo nghias kapal sajagad kanthi nuthuk
utawa nggantung , telung jinis bubur (bubur putih, pulp abang lan pulp campuran
abang lan putih), macem-macem woh-wohan, maneka warna produk pertanian, emas,
perhiasan liya, lan dhuwit. Kejaba iku bitek digunakake kanggo nggawa kurban
ing tengah-tengah segara minangka wujud budaya upacara ritual segara jaran
segara iki amarga beton lan nyata. Benten karo aktivitas lan gagasan sing ora
katon sacara signifikan.
BAB III
PANUTUP
1.
Kesimpulan
Saka diskusi
kasebut, bisa disimpulake kaya ing ngisor iki.
1. Budaya minangka sistem kabeh gagasan,
tumindak, lan karya manungsa ing lingkungan urip masyarakat sing digawe
manungsa kanthi sinau
2. Ana telung wujud budaya gagasan, aktivitas,
lan artefak
3. Unsur budaya kalebu basa, sistem mata
pencaharian, kawruh, sistem kapercayan, seni, sistem komunitas, lan sistem
peralatan urip.
4. Upacara ritual segara yaiku salah
sawijining wangun budaya lokal ing Muncar Banyuwangi.
5. Upacara ritual rumput laut yaiku gagasan /
gagasan.
6. Bentuk
kegiatan rawa segara yaiku maca saka Yaasin, tahlil, khataman, kurban sesaji,
lan tarian Gandrung.
7. Wangun artefak saka ritual pelaut digawe
saka kurban sing nyakup barang-barang lan pangan, lan nggawe bitek.
2. Saran
Perlu kanggo
nglindhungi ritual petik laut amarga ritual iki minangka salah sawijining
wangun budaya Indonesia.
Daftar pustaka
Ahira, Anne. 2013. Mengenal dan
Memahami 7 Unsur Kebudayaan. http://www.anneahira. com/7-unsur-kebudayaan.htm.
[25 Maret 2013]
Al-Hafizh, Muslihin. 2012. Pengertian
Budaya dan Kebudayaan. http://www.referensimakalah .com/2012/11/pengertian-budaya-dan-kebudayaan.html.
[25 Maret 2013]
Jayady. 2011. Manusia dan Kebudayaan
. http://jayady19.blogspot.com/2011/02/bab-1-manusia-dan-kebudayaan_12.html.
[25 Maret 2013]
Kamus Besar Bahasa Indonesia.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar